Wat is de taak van een Jobcoach?

      Geen reacties op Wat is de taak van een Jobcoach?

Een jobcoach is een persoon die wordt ingezet om mensen met een handicap te helpen bij het leren, accommoderen en uitvoeren van hun werktaken. Een jobcoach kan één-op-één met individuen en / of in een kleine groep werken. Naast het werken aan vaardigheden die verband houden met het uitvoeren van specifieke taken, is jobcoaching ook met persoonlijke vaardigheden die nodig zijn op de werkplek. Dit is vooral belangrijk voor werknemers met het autismespectrum. De coach beoordeelt de sterke punten en behoeften van de werknemer of kan vertrouwen op een reeds voltooide beoordeling.

Gewoonlijk werkt een jobcoach met een individu zowel binnen als buiten de werkvloer. Veel autistische personen kunnen, voordat ze een baan betreden, een specifieke opleiding volgen om te leren wat ze in de werkomgeving kunnen verwachten. In dat geval kan de jobcoach de standplaats bezoeken om de vereisten van de job en werkomgeving te begrijpen. De coach zal zich dan voorbereiden met de autistische persoon. De jobcoach kan de persoon ook begeleiden naar de werkplek. Hierdoor kan de coach direct de capaciteiten van de medewerker en eventuele verbeterpunten observeren. De medewerker kan direct feedback en hulp krijgen.

Hoewel de voordelen van een jobcoach voor een autistische persoon duidelijk zijn, komen jobcoaches ook ten goede aan werkgevers. Door medewerkers met een handicap te helpen ondersteunen, maken jobcoaches personeelstijd vrij die anders nodig zou zijn voor training en hopelijk verbeteren ze de ervaring voor alle betrokkenen.