Hoe zorg je voor klantenbinding

      Geen reacties op Hoe zorg je voor klantenbinding

Elk bedrijf weet het: van je klanten moet je het hebben. Daar wil ik niet per se mee zeggen dat je al je klanten als koning moet behandelen, zoals het gezegde voorschrijft. Er bestaan namelijk mensen die nooit tevreden zullen zijn en voor een gezonde bedrijfsvoering is het belangrijk je klanten zeker hoog te waarderen, maar wel tot in het redelijke. Je hoeft dus niet te voldoen aan onmogelijke vragen en onredelijke verwachtingen. Goed, dat is dan vastgesteld. Je stelt je voorwaarden voor een prettige overeenkomst en houd je daaraan. Wel kan je natuurlijk extra punten verdienen als je af en toe bereid bent er vanaf te wijken en coulance toe te passen. De klant zal dat erg waarderen en je een goede leverancier vinden. Je laat er namelijk mee zien dat de klant dan wel te maken heeft met een bedrijf, maar deze wordt gerund door mensen en deze dus ook menselijkheid kunnen laten voorgaan op de regels. Klanten voelen zich daardoor vertrouwd bij jouw bedrijf en zullen dan ook vaker terugkomen en positief reviews achterlaten bij hun omgeving en wellicht ook op internet. Het loont dus zeker om te investeren in de band met je klanten. Daarom geef ik in deze blogs tips hoe je dit aanpakt.

Wees bereikbaar

Ten eerste is het van belang dat klanten überhaupt makkelijk contact kunnen opnemen. Het wekt vertrouwen als de klant zowel kan e-mailen en bellen. Zorg er dan ook voor dat er altijd iemand de telefoon opneemt. Want wel een telefoonnummer hebben, maar steeds of eindeloos een bandje horen, neemt dat vertrouwen net zo makkelijk weer weg. Klanten vinden het belangrijk dat hun vragen en klachten gehoord worden, erop gereageerd wordt en ze beantwoord en opgelost worden. Dat is normaal, want dat wil je zelf ook als je bij een bedrijf een product of dienst afneemt. Als je veel dezelfde vragen krijgt, kan je veel ervan al opvangen door deze met de bijbehorende antwoorden weer te geven op je website. Je bespaart de klant en jezelf dan veel tijd door niet te hoeven bellen of e-mailen.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit

Verder kan je een automatische reactie instellen voor elke vraag en klacht die binnenkomt. Dan weet de klant dat de e-mail goed is aangekomen en wanneer hij of zij reactie kan verwachten, want de standaard reactietijd vermeld je in het automatische bericht. Ook kan je een online tool overwegen, zoals een chatbot. Dit is een virtuele medewerker, ofwel robot, waarmee klanten snel en eenvoudig met hun vraag geholpen kunnen worden. Een variant daarop is de hybrid bot, waarbij klanten direct worden doorverbonden met een medewerker als ze robot geen antwoord op de vraag heeft kunnen geven. Met de chatbot vangt u vele vragen op, wat jou en je medewerkers veel tijd bespaard en tegelijkertijd ben je erg toegankelijk voor je klanten. Tot slot is het belangrijk dat de antwoorden op vragen en de oplossingen voor klachten van kwaliteit moeten zijn. De klant moet wel het idee hebben echt geholpen te zijn. Hoe snel de wereld ook door draait, klanten waarderen nog altijd kwaliteit boven kwantiteit. Dus liever zo min mogelijk contactmomenten met een zo hoog mogelijk resultaat!