Hoe de juiste inrichting van jouw winkel een succes kan maken

Als je een winkel wilt runnen die lange tijd succesvol blijft, dan is de juiste inrichting ervan van het grootste belang. Een goede inrichting zorgt er niet alleen voor dat klanten naar binnen komen in je winkel, maar ook dat zij kunnen vinden wat zij zoeken. Daarnaast geeft het jou de kans om precies de producten die wel wat extra aandacht kunnen gebruiken goed in de spotlights te zetten, zonder dat de klant dit opvalt.

Houd het rustig

Een winkel inrichten, dat klinkt makkelijker dan het is. Je wilt als winkelier zo veel mogelijk verkopen. De verleiding kan dan ook groot zijn om zoveel mogelijk uit te stallen, je klanten te laten zien wat je allemaal in huis hebt. Het risico bestaat echter dat je daarmee je winkel veel te vol en onoverzichtelijk maakt. Een klant heeft ruimte nodig om rond te kunnen lopen, om alles goed te kunnen bekijken. Als de hele winkel vol staat, ontbreekt het aan die ruimte. Daarnaast is er op die manier zo veel te zien, dat de klant het nauwelijks meer kan verwerken. Het ziet al die spullen wel, maar registreert nauwelijks meer wat er nu precies allemaal staat en of dat iets voor hem is.

Het voelt misschien raar om niet alles dat je te koop hebt in je winkel te zetten, maar het geeft je ook de kans om je assortiment regelmatig te wijzigen. Dat is voor klanten een reden om regelmatig terug te komen. De wetenschap dat er iedere week wel weer wat nieuws te vinden is, is een extra stimulans om vaak binnen te komen wandelen. Zet dus liever wat minder spullen in je winkel neer, en wissel deze regelmatig, dan dat je continue alles uit wilt stallen.

Doe het slim

Naast een rustige winkelinrichting, is ook een slimme inrichting van groot belang. Deze zorgt ervoor dat mensen niet alleen kunnen vinden wat ze zoeken, maar het liefst ook nog een beetje extra. Komt iemand je winkel in voor een winterjas, dan mogen de shawls en handschoenen nooit ver weg zijn. Grote kans dat deze ook meteen aan worden geschaft!

Het helpt om artikelen die elkaar kunnen aanvullen bij elkaar in de buurt samen te brengen, of om bijvoorbeeld paspoppen te gebruiken om compleet gestylde outfits te tonen. Ook in winkels die andere goederen verkopen werkt het op deze manier: in de buurt van de laptops moeten ook de laptoptassen en andere accessoires op een onopvallend opvallende manier onder de aandacht worden gebracht. De klant mag niet het gevoel hebben gepusht te worden, maar moet eigenlijk blij zijn precies nog wat dingen tegen te komen die hij of zij ook nodig blijkt te hebben. Een hele kunst, maar heb je dit als winkel goed voor elkaar, is de kans op een lang en succesvol bestaan een stuk groter.